Witte stranden, blauwe zee en vliegen met wind mee - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van H Willick - WaarBenJij.nu Witte stranden, blauwe zee en vliegen met wind mee - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van H Willick - WaarBenJij.nu

Witte stranden, blauwe zee en vliegen met wind mee

Door: Hera

Blijf op de hoogte en volg H

28 Januari 2010 | Thailand, Bangkok

Prachuap Khiri Kan - Bang Saphan 97km
Bang Saphan - Chumphon 94km
Chumphon - Kraburi 84km
Kraburi - Bang Ben 113km
Bang Ben - Khuraburi 81km
Khuraburi - Khao Lak 87km
Khao Lak - Phang Nga 55km
Phang Nga - Krabi 91km
Krabi - Koh Lanta 92
Koh Lanta - Hat Pak Mueng 101km

Zo.. behoorlijk wat gefietst in de afgelopen anderhalve week.. als ik het zo bekijk..
Vandaag zou ik de 4000 inrijden. Maar, helaas liet ik mijn km-teller vanmorgen vallen waardoor hij zichzelf geheel resette. Na 50km (dus bij de 40000) hem er weer opgezet, zodat ik voortaan 4000+... mag tellen.

Toen ik na het uitzwaaien van Michael de volgende dag te trein weg uit Bangkok nam, werd ik al op het perron aangesproken door een jong stel. Ben en Mike.. Een Canadees koppel van 26 en 27 jaar op huwelijksreis! Vanuit Kazachstan zijn ze gaan fietsen, en zijn nu 7 maanden onderweg. Ze vroegen mij of ik zin had om ze een stukje te vergezellen... En dat heb ik gedaan.
Het is steeds beter gaan klikken, en inmiddels fietsen we dus al dik anderhalve week samen.

Fietsen door het zuiden van Thailand. Het is hier anders, anders dan in het noorden.. De tempels werden al gauw ingeruild voor moskeeen en de monikken voor mannen in 'jurken' met hoedjes en sikjes en vrouwen met hoofddoeken. Net als door de boeddhisten, worden we ook door hen aangemoedigd, gegroet en worden er vele duimen de lucht in gestoken!
Het deel van Thailand waar ik de afgelopen tijd doorheen ben gefietst is het dunst bevolkt. Veel bos (palm- en rubberbomen) en weinig huizen. Ook is het hier weer een stuk minder westers dan in het noorden. Iets wat mij wel bevalt. We zitten haast iedere dag aan een wit strand.. Het ene wat toeristischer dan het andere.
Het was heel leuk en inspirerend om met dit jonge stel te fietsen. Het zijn net zo'n informatiefanaten als ik en daardoor waren er veel goede gesprekken. Maar, na deze tijd samen, heb ik echt weer ZIN om alleen mijn weg te vervolgen.. Hoe, dat vertel verderop in deze weblog.

Dan even een ontdekking van mij...
Ik heb het met Jen en Mike uitgebreid over het/hun huwelijk gehad. En tijdens een boottocht die we deden sprak ik met een Nederlands gepensioneerd stel dat nu 'eindelijk' de verre reizen kon maken die ze altijd hadden gewild. En ineens dacht ik: 'wat is het toch eigenlijk mooi, om JA tegen iemand te zeggen en dan samen je levens te leiden'. Niet PERSEE in een huwelijk, maar op EEN manier.. Dit zal voor velen geen openbaring zijn, maar dit was het voor mij wel. Ik heb al behoorlijk wat oudere einzelgangers gesproken hier op reis. En vaak hoor ik een (soms wel, soms niet uitgesproken) spijt of verdriet, dat ze nooit iemand hebben gevonden of toegelaten om hun leven mee te delen. Wat zou het mooi zijn als Jen en Mike samen oud worden (met hun 2 OF 3 kinderen, dat staat nog ter discussie) en dan samen terug kunnen kijken op deze reis, aan het begin van hun huwelijk. Een jaar samen fietsen door Azie. (Die reis, waarop ze ook nog anderhalve week samen met dat dappere Nederlandse meisje hebben opgefietst... hihi).
Tot zover deze openbaring.

Dan een vooruitblik op mijn komende 2 weken.
Ik heb besloten een meditatie te gaan doen, in Chaiya. Daar ligt een tempel (in de natuur) met een internationaal meditatiecentrum. Ik speelde al met de gedachte en toen ik over dit centrum las heb ik de knoop doorgehakt. Om een beeld te geven van wat dit in gaat houden, zet ik hieronder de regels en het dagschema.

•Keep complete silence throughout the retreat
•Stay within the boundaries of the retreat center.
•Keep the Eight Precepts, which are:
1.Intend not to take away any breath(abstain from killing).
2.Intend not to take away what is not given (abstain from stealing).
3.Intend to keep one's mind and one's body free from any sexual activity.
4.Intend not to harm others by speech.
5.Intend not to harm one's consciousness with substances that intoxicate
and lead to carelessness (no alcohol, no drugs, no smoking etc).
6.Intend not to eat between after noon and before dawn.
7.Intend not to dance, sing, play or listen to music, watch shows, wear
garlands, ornaments and beautify oneself with perfumes and cosmetics.
8.Intend not to sleep or sit on luxurious beds and seats

Kortom, 10 dagen stilte, weinig eten en slapen op een betonnen bed met een rieten matje en een HOUTEN kussen. En wat ga ik doen, heel de dag, elke dag, 10 dagen lang...

04.30 Morning Reading
04.45 Sitting meditation
05.15 Yoga / Exercise (JOEPIE!)
07.00 Dhamma talk & Sitting meditation
08.00 Breakfast & Chores
10.00 Dhamma talk
11.00 Walking or standing meditation
11.45 Sitting meditation
12.30 Lunch & chores
14.30 Meditation instruction & Sitting meditation
15.30 Walking or standing meditation
16.15 Sitting meditation
17.00 Chanting & Loving Kindness meditation
18.00 Tea & hot springs
19.30 Sitting meditation
20.00 Group walking meditation
20.30 Sitting meditation
21.00 Bedtime
21.30 LIGHTS OUT

En WAAROM?
Ik denk dat dit een mooie en bijzondere start is van (precies) de 2e helft van mijn reis. Ik zie en beleef iedere dag en elk moment van de dag nieuwe dingen. Ik sla nu, na 3 maanden boeddhistisch zuid-oost Azie, een nieuwe weg is, naar moslim Maleisie, Bali, hectisch India en wonderlijk Nepal en de Hymalaya. Voor die tijd wil ik mijn wezen 10 dagen rust en stilte geven, om daarna alle nieuwe indrukken met hernieuwde kracht in me op te kunnen nemen. En daarnaast, lijkt het me natuurlijk ook gewoon een heel bijzondere, unieke EN intense ervaring.
Op 31 januari begint het 's middags met een introductie en 's avonds gaat de stilte in. De 11e dag wordt de stilte beeindigd en is er tijd voor alle vragen.
Op http://www.suanmokkh-idh.org/suanmokkh-idh.html kun je alles lezen over de retraite (en foto's zien van mijn betonnen bed...hmmm).
Over 2 weken lezen jullie hier hoe het me is vergaan!

Ik hoop dat als ik na 10 dagen mijn mond open doe mijn stem er nog is.. Hihi. Nee, er is ook een stukje 'chanting' iedere dag. ZINGEN! Hoera!

Voor nu, veel liefs vanuit het heete zuiden (41 graden), van (de over 2 weken misschien wel verlichtte),

Hera

(verlicht... dat snap ik, met alleen maar rijstsoep en groenten en geen eten na 12:00.. ZO kan ik het ook ja!!)

  • 28 Januari 2010 - 11:50

    Bea Van Eck:

    Wat een wijsheid,kracht en inzicht heb jij! Veel succes met de retraîte, ben erg nieuwsgierig hoe dat zal zijn.
    Veel liefs.

  • 28 Januari 2010 - 12:05

    Will:

    Hoi Haartje, ik heb je afgelopen zaterdag aan de telefoon belooft snel een persoonlijke mail te sturen. Is er nog niet van gekomen. Je gaat nu en met ingang van welke datum weet ik niet, een meditatie volgen van maar liefst 10 dagen, ik zou best met je mee willen, maar helaas ik zit in het kille, koude Nederland, waar het ernaar uitziet dat we nog een strenge februari maand tegemoet gaan. Ik wens je veel devotie de komende tijd.

    Groet van Will

  • 28 Januari 2010 - 12:31

    Richard:

    Veel succes, vanaf zondag!

  • 28 Januari 2010 - 17:08

    Papa:

    dag hera,je bent er weer flink tegenaan gegaan, met je k.m. 40000 intussen, nu het klooster in,zal ook zwaar zijn,spartaans regieme.ben benieuwd,hoe dat bevalt,sterkte,wij horen het wel.groete,kus.papa

  • 28 Januari 2010 - 19:27

    Jaap Reedijk:

    He Hera, ik volg nauwlettend je mooie reis. Spannend ook wel. Geniet ervan en maak vooral mooie foto's voor de thuisblijvers. grt van Jaap

  • 29 Januari 2010 - 10:28

    Koen:

    SE RIE JEUS

    dat lijkt me ZOO vet. lijkt me echt echt heel cool! moeilijk ook maar voorall zon soulsearch achtig ding..

    Maar het lijkt me serieus heel zwaar.. dus wel veel succes skatje. En sta niet teveel stil bij dingen he ;) als jeje verliest in je gedachtes

  • 29 Januari 2010 - 11:11

    Tante Mieke:

    ik heb je verslag gelezen ,en hoop dat die week niet te erg tegen valt,maar dan ben je wel weer een ervaring rijker zo moet je het ook weer zien,ik hoop binnekort de belevingen die je hebt meegemaakt weer te kunnen lezen,groetjes tante Mieke

  • 29 Januari 2010 - 20:09

    Eva Van Pelt:

    Haai Hera!
    Ik volg je verslagen met veel plezier en bewondering! Ben onder de indruk van je reisverhalen en wens je bij deze heel veel succes met je retraîte. Dat je maar met nog veel meer van die nieuwe inzichten je fietsje zult bestijgen over 2 weken!;)
    Liefs,
    Eva

  • 31 Januari 2010 - 12:56

    Piet:

    Hoi Hera,

    Geweldig die verhalen van jou. Succes met de meditatie. Inderdaad al die indrukken moeten wel verwerkt kunnen worden en dat gaat daar zeker gebeuren. Ik zit inmiddels in Laos op een van de 40.000 eilanden.

    Leef en geniet van alles.

    Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

H

Actief sinds 14 Juni 2009
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 90802

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 01 Mei 2010

Sterker dan de tijd

Landen bezocht: