HERA HAS LEFT THE BUILDING... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van H Willick - WaarBenJij.nu HERA HAS LEFT THE BUILDING... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van H Willick - WaarBenJij.nu

HERA HAS LEFT THE BUILDING...

Door: Hera

Blijf op de hoogte en volg H

02 Februari 2010 | Thailand, Bangkok

Phun Phin - Wat Suan Mokk 48km
Wat Suan Mokk - Phun Phin 48km

Ja.... daar ben ik alweer...
Verlicht? Nee, dat niet..
Vanmorgen ben ik (met de stille trom, heel MINDFULL) uit het meditatie-centrum vertrokken.

HOE HET BEGON:
Drie dagen terug arriveerde ik bij Wat Suan Mokk. Op de website werd aanbeloven om 1 dag vroeger te komen ivm grote drukte in februari. Ik was er al vroeg en heb me gezellig de hele dag verveeld in een monnikengemeenschap aan een grote weg (dus verder niets te beleven en te heet om te lezen of wandelen).
De dag erop begon het dan, het inschrijven en de introductie!
Terwijl we naar het meditatiecentrum liepen (2km verderop) begon ik te twijfelen. 'Moet ik dit wel doen? Is dit niet zonde van mijn kostbare fietstijd hier in Azie?'. Maar, dat vond ik niet reden genoeg om het niet te doen. Het leek me tenslotte een unieke kans. De twijfel verdween al gauw, want, de lokatie was prachtig, de groep was fijn en de begeleiding toegewijd en aardig (niet ten minste omdat onze opper(vrouw)monnik zei dat ik een 'very strong heart' heb, gezien de fietsreis die ik maak als meid alleen). De introductie was gezellig en hoopgevend...

Ik wil het verder kort houden want de dag was al 'langer dan ik hebben kon'. Laat staan een uitgebreide beschrijving van het MINDFULL zitten, MINDFULL lopen, MINDFULL zitten, MINDFULL eten, MINDFULL je billen afvegen met je blote handen (???WAAROM zou je dat doen???)...
MINDFULL, van dat woord had ik na een halve dag al mn buik full!
Voor mij, al 3 maanden op de fiets de ultieme vrijheid aan het proeven, voelde deze dag alsof ik met twee lekke banden mijn zwaarbeladen fiets door mul zand een berg op probeerde te duwen! (oke, dat is een beetje overdreven, maar het klinkt zo leuk) Behalve de yoga, dat was heerlijk.. de zon op zien komen achter de palmbomen terwijl je yogales krijgt van een monnik, heerlijk!
Dit was 1.

2. Tijdens AL dat stil zijn, stil zitten, stil staan, stil lopen, stil eten... Wat ik werkelijk met alle toewijding probeerde te doen. Wist 'de geest van het verleden' mij hier in het verre Thailand te vinden om mij alle achtergelaten zorgen, verdriet en anders damesleed uit Nederland op mijn hart te komen spelden. Dat is dan misschien wel een beetje waar je doorheen moet.. Maar, voor mij, niet NU en niet HIER.. (dit was denk ik wel de belangrijkste drijfveer om weg te gaan, maar niet de leukste om uitgebreid in een weblog te beschrijven)

3. Wat ik niet had verwacht, is dat (OOK) het Boeddhisme en wat daar over 'gepreekt' werd, bij mij de nodige haren overeind zou doen staan (en dat zijn er nogal was, als je je benen niet scheert, omdat er hier toch niemand over je benen aait).
Daar gaan we:
Lippenstift is een zonde, want je lippen zijn voor praten en eten.. EN KUSSEN DAN?
Je mag vooral NIET mooi zijn, geen vrouwelijke vormen, geen makeup, geen sieraden.. oke oke..
Maar, als alles zo om puurheid gaat, en je je billen met je blote handen af moet vegen omdat dat toch 'puur natuur' is.. WAAROM mag er dan geen knie of schouder zichtbaar zijn? Zelfs niet bij de vrouwen onder elkaar? Waarom lopen we dan niet allemaal in ons nakie, in de hitte hier? Dat is toch PUUR natuur? En waarom, moeten ze dan zo nodig hun hoofd kaal scheren? Ons is toch HAAR gegeven, lijkt me ZONDIG om het af te scheren. Waarom mag je niet in het openbaar LIGGEN, terwijl ze zelf aangeven wat vreselijk onhandig die meditatiehoudingen zijn en dat liggend een handige houding zou zijn? Wat is er mis met mijn voetzolen? Ik dacht dat het boeddhisme inderdaad om PUURheid ging.. maar, wat ik tot zover heb begrepen (en in een dag die om 4uur 's ochtends begint kun je veel leren) is dat het net zo gevuld is met regeltjes van wat wel en niet mag als iedere andere religie.
En JA, er zit ook veel moois en goeds in, JA, dat is zo. Maar ook teveel wat mij aanspoorde tot discussie, om daar stilzwijgend naar te kunnen luisteren.

Kortom.. vele redenen om daar WEL te zijn (zie vorige weblog, dat is onveranderd!) maar ook vele om dagdag te zwaaien en dit te bewaren voor een andere keer (wanneer ik weet wat me te wachten staat)(en de nodige tape (mond) pleisters (hart) en red bull (ik val in slaap tijdens die sessies waarom ze alles 4x uitleggen, zoals dat je bij een loopmeditatie je eene voet op moet tillen, naar voren moet bewegen, je gewicht moet verplaatsen, de voet moet laten zakken en hem dan op de grond zetten om vervolgens hetzelfde met de andere voet te herhalen)(HE, dat ken ik, dat noemen wij lopen!).

Verlichting, hartstikke leuk, maar voorlopig tast ik lekker nog even in het duister (des te verrasender!!!).
En nu ik dat zo schrijf, zie ik dat dat eigenlijk best wel dicht bij de clou komt die ik bedoel.
Ik word graag verrast.. iedere dag, ieder uur en iedere seconde.

Hiermee ben ik aan het einde gekomen van dit relaas. Rest mij nog een citaat:

'Laat mij in mijn zeven sloten
Laat mij de draad volslagen kwijt
Aan gezelligheid te onder
richting eindeloze tijd
Uit volle borst op weg naar nergens
zonder reden, zonder doel,
met mijn zeden en mijn zonden
en mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib
Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel
maar
Redt mij niet'

(Maarten van Roozendaal)

www.youtube.com/watch?v=6TgZJCh8l9Y

en de belofte dat de volgende weblog weer gevuld is met avontuur, verrassende ontdekkingen en levensvreugde.
OP NAAR MALEISIE!

Veel liefs,

Hera

  • 02 Februari 2010 - 08:24

    Kiki:

    Nog eentje vanuit de Halsema-hommage:

    Ik wil bergen beklimmen conventies verbreken
    Gewoontes bruskeren buiten elk reglement
    Voordat de oude dag er een stok voor komt steken
    En m'n lusten verlamt en m'n beetje talent
    En als het wil lukken dan ga ik steeds verder
    Ik breek met de kudde en leef in het groot
    Verrek met je schapen val dood met je herder
    Ik ben nou nog springlevend
    Maar straks ben ik dood

    Liefs! en fiets!
    Kiek

  • 02 Februari 2010 - 08:34

    Madje:

    Wauw, wat een verhaal weer zeg! Kan me voorstellen dat je daar gillend gek werd! (en dan figuurlijk gillend natuurlijk, niet letterlijk ;-)
    Ik zou super gefrustreerd zijn denk ik als ik in discussie zou willen gaan over dingen, terwijl je je juist je mond moet houden.

    Maar goed, jij zit gewoon weer lekker op je fiets! Geniet ervan!!! En laat je verrassen...

    xxx

  • 02 Februari 2010 - 08:58

    Willem:

    Pracht verhaal Hera en een bijzondere ervaring.

    Geniet en leef

  • 02 Februari 2010 - 09:13

    Pien:

    Hoi Hera,

    Ik volg je nog steeds met veel interesse hier vanuit het koude, natte en donkere nederland. Wat een indrukwekkende ervaringen allemaal.

    Bij dit verslag schiet me het volgende citaat
    te binnen:
    "Religie is de zucht van het onderdrukte schepsel, het hart van een harteloze wereld, en de ziel van zielloze omstandigheden. Het is de opium van het volk" - Karl Marx.

    Groetjes en nog veel mooie ervaringen toegewenst,
    Pien

  • 02 Februari 2010 - 09:15

    Richard:

    Wat een verrassende wending!

    Fijn dat je voor jezelf duidelijk hebt waarom je daar weg moest.

    Succes met het fietsen!

  • 02 Februari 2010 - 09:52

    Marij:

    Hallo Hera,

    We genieten ( en leren ook) van jou geweldige "dagboek"
    Misschien toeval maar gisteren heb ik op TV een reportage gezien over Boeddisme in Japan en het ZEN gevoel. Kan me voorstellen dat je verder wil fietsen.
    Hier is het nog lekker koud ,wit en glad daardoor lopen wij nu bijna zoals jij het beschrijft.
    Hera heel veel geluk op je fietstocht, samen met degene die je ontmoet.

    Heel veel liefs van
    Jan en Marij
    Anke
    Ted.

  • 02 Februari 2010 - 10:16

    Papa:

    zo hera,dat heb je dan toch gehad,nu tijd om er nog eens over na te denken,maar niet te veel gewoon fietsen ,onderweg zijn is de beste meditatie,sterkte, en veel plezier,in je eigen leven.papa

  • 02 Februari 2010 - 15:01

    Hera:

    HAHAHA

    nooit geschoten is altijd mis!! maar respect dat je het hebt geprobeerd. Helaas is wat ik de vorige keer al poste toch echt zo :(

    Maar ik zie wel helemaal voor me dat jij daar de voordeur uit kachelde.. BAAI BAAI ZWAAI ZWAAI!

    veel plezier in maleisie!! want ik heb een top vakantie gehad daar afgelopen zomer!

    liefs

    Koen

  • 02 Februari 2010 - 17:17

    Fabienne:

    Haha, die malle monniken! ;) Gelukkig kun jij snel weer vluchten op je fietsje! :D

    Liefs,
    Fabienne.

  • 02 Februari 2010 - 18:35

    Riet Kemps:

    Hera, ik volg je reis op de voet en ik geniet!!
    Kijk vol spanning uit naar je volgende verslag.
    Fijne reis.

  • 02 Februari 2010 - 20:02

    Ans:

    hoi Hera.
    Ja dat is me weer een verhaal,met je handen je bibs af vegen!! Hoe komen ze erbij,als er zoveel groen in de buurt is om je bibs te poetsen. Wij hebben ook onze koffers klaarstaan. Donderdag gaan we naar curacou lekker genieten van de zon zee en boeken.
    We gaan ook paul en zijn vriendin Hill opzoeken die hier voor drie jaar wonen. Liefe meid nog veel plezier geniet er van. We blijven je volgen. Dikke kus ans en Mart

  • 02 Februari 2010 - 22:01

    Harrie Van Den Akker:

    Dag Hera
    ,N GEZONDE KEUZE OM UIT DAT VROUWONVRIENDELIJKE
    KLUIZENAARSVRERBLIJF WEG
    WEG TE GAAN.
    Het heeft iets weg van ,n sekte.
    MAAAAAAR,WAARSCHIJNLIJK
    ZIJN HET BEWUST ONTWIKKELDE METHODES,OM
    TERUG TE GAAN NAAR JE OORSPRONG,NAAR JE PUURHEID,IN JE PEUTERTIJD
    PEUTEREN MET HANDEN,AAN VANALLES
    OM ZODANIG AL DIE ERVARINGEN DAARNA,TIJDENS
    DIE MEDITATIE WEEK IN JE BEWUSTZIJN TE LATEN KOMEN
    MET AL DE BIJBEHORENDE
    PIJN EN VREUGDE OPNIEUW
    TE BELEVEN EN DE PIJN HEEL INTENSIEF TE ONTLADEN,SAMEN,IN ,N VEILIG EN VREUGDE SAMENZIJN.IN DEZELFDE
    OMGEVING DIE JE NU VERLATEN HEBT,MAAR DAN ZOVEEL DAGEN LATER, NA INTENSIEF MET ELKAAR GEWERKT TE HEBBEN,IN THERAPEUTISCHE SESSIES
    IN HET ONTLATEDEN VAN PIJN EN HET SAMEN DELEN
    VAN VREUGDE.
    E.....N AL DIE RARE EN VROUWONVRIENDELIKJKE GE-
    DRAGREGELS ZIJN ER WAARSCHIJNLIJK VOOR.
    OM WEERSTAND OP TE ROEPEN.
    BEDOELD OM INNERLIJK IN VERZET TE KOMEN.
    EN ALS ZODANIG OOK BIJ JE INNERLIJKE VEBORGEN PIJN TE KOMEN.
    .N SOORT PUBBERALE EXPLOSIE.
    IK SCHIJF DIT ZO OMDAT IK
    IN EEN ANDERE BOEDDHISCHE VORM 14 INTENSIEVE DAGEN HEB DOORGEBRACHT VAN SMORGENS 7 TOT S,AVONDS
    10 UUR, HEEL GEVARIEERD ,MET VEEL,LICHAAMSWERK,OM BIJ JE GEVOEL TE KOMEN,VANUIT JELICHAAMSBELEVING O.A.
    HEEL INTENSIEVE BIOENERGETICA,MAAR OOK HELE MILDE EN LIEDEVOLLE
    REBIRTHING.
    HET BEWUSTE GEVOEL VAN VERLICHTING,ONDERSTEUND
    DOOR DE WARME ZOMERZON.
    EN 24 UUR AAN EEN STUK
    GEBLINDOEKT MEDITEREN,IN DE EERSTE UREN HEFTIG
    MAAR IN DE LOOP VAN DE VELE UREN STEEDS MOOIER
    EN MET DE ONTROERENDE
    HERONTDEKKING VAN DE TASTZIN VAN ,N KLEIN KIND,WE WERDEN OOK ,N AANTAL KEREN ,AAN DE HAND MEEGENOMEN,NAAR DE BOSSEN,OOK SNACHTS,DAT WAS OOK HEEL INDRUKWEKKEND EN AANGRIJPEND OM VANUIT MIJN TASTZIN DE OMGEVING TE VERKENNEN,
    NA 23 UUR WERDEN ONZE BLINDDOEKEN EVEN AFGEDAAN, OM DE NIEUWE
    WERELD TE AANSCHOUWEN.
    WE STONDEN VOOR ,N GROTE VIJVER IN DE SCHEMERIGE MORGEN,DE TRANEN STROOMDEN OVER MIJN WANGEN,VAN VERWONDERING EN ONTROERING.( NU TROUWENS OOK )TOEN WE WEER BINNEN WAREN WERDEN ONZE BLINDDOEKEN VOOR GOED AFGADAAN EN AANSCHOUDEN MIJN OGEN
    ,N PRACHTIG VERSIERT KERST ONTBIJT OOK WEER MET TRANEN VAN ONTROERING
    EN GELUK.

    HET IS TOCH NOG ,N HEEL VERHAAL GEWORDEN.

    HERA OOK WIL IK JE NOG ZEGGEN DAT IK HEEL POSITIEVE ERVARINGEN HEB
    MET DE LOOPMEDITATIE,RESPEKTVOL BEGELEIDT DOOR ,N ZEER BEPAALDE BOEDDISTISCHE STROMING (JE LOOPT ALS HET WARE OVER DUN IJS EN VERKENT JE BEWUSTZIJN )

    , HIER IN TILBURG

    HERA

    IK WENS JE NOG HEEL VEEL
    GENOEGEN MET JE VERKENING VAN JE BUITEN KLOOSTERLIJK MEDITATIEF LEVEN OP DE FIETS OF ZOIETS.

    GROETJES HARRIE








  • 03 Februari 2010 - 09:48

    Karen:

    Ze zijn gewoon jaloers omdat jij wel mooi en vrouwelijk bent :D !
    Groot gelijk dat je daar snel weer vertrokken bent.
    Ben erg benieuwd naar je verhalen uit Maleisie en of je nog apen in het wild tegen komt :)
    liefs uit Breda!

  • 08 Februari 2010 - 20:33

    Bianca:

    Leuk om weer wat van je te lezen. Wat een belevenissen, volgens mij zijn dit echt unieke ervaringen! Ik was MINDFULL achter de pc gekluisterd, haha
    Geniet ervan en veel plezier in Maleisie!

    Liefs Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

H

Actief sinds 14 Juni 2009
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 90808

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 01 Mei 2010

Sterker dan de tijd

Landen bezocht: